imagefp4Kontakt os:

Log på

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Nyheder

Åbent for lokalebookinger i 2019

Åbent for lokalebookinger i 2019

Mandag den 3. december 2018 åbnede lokalebookingen for hele 2019. Hvis du ikke allerede har booket...

Kom til juleafslutning i Frivilligcentret

Kom til juleafslutning i Frivilligcentret

Frivilligcenter Næstved inviterer medlemmer og frivillige til hyggelig juleafslutning mandag den...

Gode råd til rekruttering af nye frivillige på årets frivilligkonference

Gode råd til rekruttering af nye frivillige på årets frivilligkonference

”Hvordan motiverer du de rigtige frivillige til de rigtige opgaver?”. Det gav Marie Baad Holdt sit...

Har du et juleønske til os?

Har du et juleønske til os?

Fra den 1. december og indtil jul står der et smukt juletræ i Folkerummet i Frivilligcenter...

Ny formand for Næstved Frivilligråd

Ny formand for Næstved Frivilligråd

Konstitutionsmødet i Næstved Frivilligråd bød på formandsskifte. Anja Adjoh fra Frelsens Hær har...

  • Åbent for lokalebookinger i 2019

    Åbent for lokalebookinger i 2019

  • Kom til juleafslutning i Frivilligcentret

    Kom til juleafslutning i Frivilligcentret

  • Gode råd til rekruttering af nye frivillige på årets frivilligkonference

    Gode råd til rekruttering af nye frivillige på årets frivilligkonference

  • Har du et juleønske til os?

    Har du et juleønske til os?

  • Ny formand for Næstved Frivilligråd

    Ny formand for Næstved Frivilligråd

Gode råd til rekruttering af nye frivillige på årets frivilligkonference

Frivilligkonference2018.rekruttering1Hvordan motiverer du de rigtige frivillige til de rigtige opgaver?”. Det gav Marie Baad Holdt sit bud på ved årets Frivilligkonference den 8. november 2018 på Hotel Kirstine i Næstved. Her følger et sammendrag.

Planlægning
Planlægning er nøgleordet. Vær på forkant. Gennemtænk hvilke opgaver, I får brug for frivillige til i den kommende tid. Gør jer overvejelser over, HVORFOR I har brug for nye frivillige, og HVILKE OPGAVER skal de udføre. Er det nye opgaver, der medfører at der er brug for andre kompetencer end dem, I har i forvejen? Det kunne måske være håndelag, kørekort, pædagogik, bestyrelseserfaring eller noget helt tredje?

Hvilken aldersgruppe og køn ønsker I at tiltrække? Skal de frivillige kunne arbejde på bestemte tidspunkter af dagen/ugen? Og i hvor mange timer? Er loyalitet og trofasthed vigtigt, eller er arbejdsopgaverne mere fleksible? Vil det være en fordel, at de frivillige bor i nærområdet?

Kan vi gøre noget for at blive mere attraktive for dem, vi gerne vil tiltrække? Kunne vi lave åbent hus? Byder vi velkommen på en ordentlig måde? Nogle ser frivilligt arbejde som et springbræt til deres videre karriere.

Barrierer
Som forening skal vi tænke over, hvad der kan forhindre folk i at melde sig som frivillige. Det skal være nemt at finde information om foreningen lige som kontaktoplysningerne skal være lette at finde. Måske kunne I tilbyde en uforpligtende prøvevagt, hvor interesserede kan ”snuse” til området. Er handicap en hindring for udførelse af jobbet? Er transportmulighederne i orden?

Frivilligtyper
I alle organisationer er der ting, der bare skal gøres og andre ting, der er mere sjove. Heldigvis er mennesker forskellige, og det er vores tilgange til frivilligt arbejde også. Meget groft kan frivillige inddeles i seks typer:

Den PRAKTISKE type, der trives med faste opgaver ledet af andre, den SOCIALE frivillige, der kommer for at få socialt samvær og netværk og som også trives med faste rammer. En tredje type er den SPONTANE, der ønsker frihed til at vælge til og fra opgaver, og så er der dem, der ønsker INDFLYDELSE og ejerskab fx i form af bestyrelsesarbejde. IGANGSÆTTER-typen elsker at skabe nye tiltag. De er også gode til at søge om penge til deres aktiviteter. Den sjette type er de FLYVSKE frivillige, der ønsker deres kreativitet sat i spil til gavn for en fælles sag.

Opsøg din målgruppe der, hvor de er
Tænk over, hvor din målgruppe er i løbet af dagen. Fx læser mange mennesker over 60 år avis, de hører lokalradio, ser lokalt tv, går på biblioteket og i Brugsen. Du kan derfor med fordel slå opslag op der. Du kan også opsøge dem i ældrecentre, seniorklubber, supermarkeder, biblioteker, kirker, sundhedscentre eller måske til et lokalt bankospil.

Vil du derimod finde 35-45 årige frivillige, står mange af dem tidligt op med små børn. De tager på job, henter børn, laver mad og læser måske Facebook til kl. 20. Måske kan opslag i fitnesscentret, på stationen og på internettet fx Mærk Næstved, Facebook, Boblberg eller Frivilligjob.dk her være hensigtsmæssigt.

De helt unge bruger mobiltelefon i løbet af dagen, går på uddannelse, café og i motionscentre, inden de måske tager en tur i byen om aftenen.

Markedsføring
Som i al anden markedsføring er det vigtigt at skille sig ud fra mængden. Vis derfor potentielle frivillige HVAD, de skal engagere sig i, HVILKEN forskel de er med til at gøre, og HVORFOR de skal vælge netop din organisation. Det er ikke nok at bare at skrive ”kom med” eller ”bliv frivillig”!

Et godt markedsføringstip er, at den potentielle frivillige skal se dit opslag TRE GANGE, før det giver gevinst. Første gang danner vi os et billede af, hvad det er. Anden gang overvejer vi om det kunne være noget for os, og først tredje gang tager vi beslutningen.

Henvend dig direkte
Det er en god idé at vælge personer ud, som du tænker passer ind i din målgruppe og tage direkte kontakt til dem. Fortæl hvorfor du netop gerne vil have dem med, så de føler sig personligt udvalgt.

Undersøgelser viser, at ca. 40 % af Danmarks befolkning er frivillige, og at 50 % gerne vil være det, hvis de bliver spurgt. Du kan derfor med fordel henvende dig personligt til folk, du gerne vil have med i foreningen og fortælle dem, hvorfor du ønsker netop de bliver medlem.
Mange, der ikke er ”født ind i” den frivillige verden, kender den ikke eller tænker måske ikke over, at den eksisterer.

Der er en tendens til, at frivillige i disse år vil have mere løs struktur omkring sig modsat tidligere, hvor stærke strukturer og veldefinerede opgaver og ansvarsområder var gældende.

Faktaboks

Marie Baad Holdt er chefkonsulent i Ingerfair, der hjælper dig med at udvikle bæredygtige  frivilligmiljøer. Marie har 20 års erfaring i frivillighed og er sparringspartner for organisationer.

Marie Baad Holdt

Frivilligkonferencen afholdes én gang årligt for alle frivillige sociale foreninger, kommunale råd og relevante kommunale medarbejdere i Næstved Kommune. 
For arrangementet står Næstved Kommune, Næstved Frivillighedsråd og Frivilligcenter Næstved.