Skip to main content

Nyheder

Kvalitetsstempel til Gældsrådgivningen

  • Intro billede:

Kvalitetsstempel til Gældsrådgivningen

Frivilligcenter Næstveds frivillige økonomi- og gældsrådgivning – Gældsrådgivning Sydsjælland – er blevet akkrediteret af RådgivningsDanmark.

Det betyder, at Gældsrådgivningen har været igennem en vurdering af, hvorvidt tilbuddet lever op til en række fælles standarder for kvalitet i gratis, sociale rådgivningstilbud. I løbet af processen er vi blevet målt på en række kriterier inden for temaer som faglig tilgang og metode, kompetencer, ledelse, etik og lovgivning.

Derfor er vi meget stolte af, at vi har fået kvalitetsstemplet. Det viser både vores brugere og samarbejdspartnere, at vi leverer rådgivning af høj kvalitet til mennesker, som har brug for hjælp til skabe ro og overblik over deres økonomi og til at finde en vej videre og ud af problemerne.

Du kan læs mere om Gældsrådgivning Sydsjælland og RådgivningsDanmarks akkrediteringsordning.

Andre nyheder


Se flere nyheder

Læs mere …Kvalitetsstempel til Gældsrådgivningen

  • Læst: 2234

Natteravnene våger, mens byen sover

Natteravnene våger, mens byen sover

Så går I her hele natten uden at få penge for det. Fedt. Bare min mor og far også ville det”. Sådan lyder det fra én af de unge, som Ulla møder en tidlig nattetime. Imidlertid føler hun, at hun får meget for sine ture som natteravn: ”Jeg oplever glade mennesker og får en masse knus og kram”.

18 år som natteravn
Ulla blev natteravn som 40-årig, da en nabo spurgte, om det kunne være noget for hende. Årligt går hun 5-6 natteture i Næstved Bymidte. På turene giver hun sig god tid til at lytte og tale med børn og unge – på de unges initiativ.

Det er dejligt, når de unge kommer hen og siger hej og får et bolsje eller ønsker at tage en selfie med os. Vi har altid lommerne fyldt med bolsjer og kondomer. Det er nemmere for de unge at tage kontakt, når de ved, at de bare kan spørge efter et bolsje eller et kondom. Ofte spørger de efterfølgende om andre ting, der er svære at komme alene med”, siger Ulla.

Ulla nyder de frivillige natteravnes forskellighed. Som hun siger: ”Vi kommer fra mange forskellige erhverv. I Næstved er der blandt andet en direktør, en kaptajn, murer og sygeplejerske. Jeg selv er tidligere dagplejemor og køkkenleder, og det giver anledning til mange spændende samtaler, hvor vi får indblik i hinandens arbejdsliv.”. Herudover har Ulla fået et stort netværk i natteravnene, hvoraf hun ses privat med flere af dem.

Ulla er også med i bestyrelsen for Natteravnene samt i Næver Zone. I samarbejde med SSP og politi arbejder sidstnævnte på at gøre Næstved til et mere sikkert sted at færdes i mørket blandt andet ved opsætning af flere gadelamper og overvågningskameraer.

Natteravnene i Næstved
Natteravnene går i bymidten, hvor de unge færdes. De er let genkendelige på deres gule jakker. Typisk går de fredag og lørdag fra klokken 24 til 03 kun afbrudt af en enkelt pause i deres værested ”Arresten” i Grønnegade. Om sommeren udvider de området til også at dække Rådmandshaven og området omkring den fritlagte Suså. Tidspunktet for vandringerne udvides også, men hver natteravn går dog ikke mere end tre timer, så tager andre over. På sidste skoledag, kulturnat og ved andre foreningsarrangementer er de også at finde i nattelivet.

Natteravnene færdes på gaden, i bus og tog, men går aldrig ind, hvor unge morer sig som fx ungdomsklubber, værtshuse og diskoteker. De går tre personer sammen på tværs af køn, alder, religion og status. I Næstved er der ca. 52 natteravne fordelt ligeligt mellem mænd og kvinder.

De unge er generelt rigtig gode til at passe på hinanden. Når der er én, der fx har fået for meget at drikke, kontakter vennerne os, så vi kan hjælpe med at få fat i forældrene eller i alvorlige tilfælde en ambulance”.

Natteravnene griber aldrig ind fysisk, hvis der er optræk til ballade, men ofte stopper stridsparterne ved den blotte tilstedeværelse af de tre gule jakker. ”Hvis der opstår en livstruende situation, griber vi selvfølgelig ind, men det gør vi som privatpersoner”. Natteravnene yder heller ikke rådgivning. ”Vi observerer og uddeler kram, hvor der er behov.”, siger Ulla.

Natteravnene i Næstved er vært ved Nordisk Natteravn
Den 9. september 2023 inviteres alle natteravne i Danmark og Grønland til Næstved. Op til 250 natteravne mødes til kaffe og morgenbrød i JB10 i Jernbanegade. Herefter er det planen at gæsterne skal se gavlmalerier og sejle med ”Friheden”. Der skal også tages et stort fællesfoto på trappen ved Kvickly.OM aftenen holdes en kæmpefest kun for natteravnene og i tråd med at Natteravnene passer på de unge, kommer Næstved Ungdomsskole og underholder.

Ulla arbejder nu som pædagogisk assistent, og det pædagogiske skinner da også igennem, når hun fx siger til unge, der er i gang med hærværk på blomsterkrukkerne i Grønnegade. ”Er I ved at plante blomster, må vi ikke være med?” eller når hun siger ser en gruppe unge sidde og hygge sig et sted omgivet af en masse skrald og siger: ”Det er dejligt, at skraldespanden er fyldt, når I går herfra, så den kan blive tømt til næste gang, I kommer”,

Ullas egne tre børn var små, da hun begyndte som natteravn. Nu er de voksne og har gjort hende til bedstemor fem gange. Hvem ved, måske møder hun børnebørnene i Næstveds gader om nogle år, når de begynder at gå i byen?

Kunne du tænke dig at prøvetur for at se, om det var noget for dig at blive Natteravn, så skriv til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller ring på tlf. 28 50 00 12.

Billede af en natteravn

Foto: Natteravnene.

Faktaboks om Natteravnene i Næstved

Andre nyheder


Se flere nyheder

Frivilligcenter Næstved har i samarbejde med foreningerne fokus på at udbrede kendskab til områdets forskellige frivillige sociale foreninger. Artiklen om Natteravnene i Næstved er skrevet i 2023 af Anne Damsbo, Frivilligcenter Næstved.

Forening i fokus, Forening i fokus - Bliv frivillig

Læs mere …Natteravnene våger, mens byen sover

  • Læst: 3527

Ventilen gør ungdommen mindre ensom

Ventilen gør ungdommen mindre ensom

Er du ung og føler dig ensom? Så bliv en del af Ventilen og se frem til en stor personlig udvikling.

Ventilen er en frivillig social organisation, som har til formål at gøre ungdommen mindre ensom. Den opstod i 1993, hvor det var et sted for unge, der døjer med ensomhed. I dag er Ventilen en landsdækkende organisation, som har 25 lokalafdelinger spredt ud i de forskellige større byer landet over.

Ventilen er i dag et sted for unge mellem 15 og 25 år, som kommer hvis de enten føler sig uden for fællesskabet eller generelt ikke føler de har nogle tætte venner. Ventilen er et sted med plads til alle og hjælper unge med at give dem mod til at finde deres sociale kompetencer frem igen. Hos Ventilen er der hver tirsdag klokken 17-21 en aktivitet, som for eksempel madlavning eller noget andet hyggeligt. Dette er med til at skabe et sammenhold på kryds og tværs af de unge, som alle deler den samme usikkerhed, nemlig at føler sig alene.

De unge mennesker kommer ofte hos Ventilen, hvis der er sket et skift i deres liv, da det er her de begynder at kunne føle sig ensomme. Det kan være skiftet fra Folkeskole til Gymnasie og skilsmisse mellem forældrene. Nogle af de unge, der er benytter Ventilen kan også have fået et lavt selvværd, da de kan været blevet mobbet hele deres liv. Det kan blandt andet være på skoler, fritidsklubber eller digitalt over de sociale medier. Ditte Rasmussen har oplevet at mange af de unge kommer til Ventilen, fordi de netop har fået lavere selvværd eller ikke føler sig gode nok. ”Jeg kan blive sur over, at der stadig er den her mobning i folkeskolerne”.

Ditte Rasmussen er frivillig i Ventilen Næstved, og har været det i 10 år. Ditte er 28 år og studerer til socialrådgiver, og hendes hjerte banker for at være frivillig og hjælpe de unge. ”Jeg synes det er megafedt at være frivillig, jeg bliver aldrig træt af at se de unge, som udvikler sig. Og jeg føler, at jeg gør en kæmpe forskel for de unge, men også for mig selv”.

Mange unge har svært ved at indse at de faktisk går og er ensomme eller ikke har så mange rigtige venner, og dette skyldes at ensomhed er blevet et tabu, så derfor har man i Ventilen muligheden for at være anonym.

De unge i Ventilen deler ikke kun deres tanker om at være ensom, de danner også et helt unikt fællesskab med de andre unge. Nogle gange tager Ventilen ind til Fredagsrock i Tivoli, og Ditte Rasmussen er helt vild med det ”Det sgu fedt at give dem de her oplevelser”.

Ditte Rasmussen bliver aldrig træt af at være frivillig i Ventilen. Som hun selv siger, har hun været det i 10 år, hvilket er meget lang tid, men igen ”Hjertet ligger hos Ventilen og sådan tror jeg de fleste frivillige i Ventilen har det". Hun nævner også, at nogle af hendes bedste venner er i dag nogle hun er startet som frivillig med. Derudover er prikken over i’et at se de unge som gennemgår en helt fantastisk personlige udvikling.

De fleste unge er i Ventilen i cirka et halvt til et helt år, eller tre til fire år. Det er meget forskelligt, hvor meget støtte de unge har brug for at få. For eksempel under Corona-pandemien så Ventilen også en lille stigning af antallet af unge som følte sig ensomme. De kom netop til Ventilen for at finde deres sociale kompetencer frem igen, da de var blevet ”glemt”.

Ventilen vil gerne have flere hænder, så de kan blive mere synlige og komme ud og holde fordrag på forskellige skoler. De ønsker at fortælle om det at være ensom, så de kan hjælpe endnu flere unge, der har brug for det. Så hvis du vil gøre en forskel for unge, der føler sig ensomme og hjælpe dem på rette spor, så kan du altid blive frivillig hos Ventilen ved enten at kontakte dem på mail Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller finde jobopslaget på frivilligjob.dk, hvor du kan læse meget mere om hvad det indebærer.

Hvis du selv går med følelsen af at være ensom eller uden for fællesskabet, og har brug for et trygt rum, hvor der er plads til alle, og du kan komme og få trænet din sociale muskel, så tøv ikke. Ventilen står klar til at hjælpe dig hver tirsdag i Frivilligcenter Næstved, Farimagsvej 16, 4700 Næstved imellem kl. 17-21 eller kontakt dem på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..

Besøg Ventilen Næstved

Ditte fra Ventilen interviewes af Frederikke og Amalie fra Herlufsholm

Ditte fra Ventilen interviewes af Frederikke og Amalie fra Herlufsholm under Frivillighedsugen

Andre nyheder


Se flere nyheder

Artiklen, der sætter fokus på Ventilen Næstved, er skrevet af Frederikke og Amalie fra Herlufsholm Skole under deres Frivillighedsuge hos Frivilligcenter Næstved i marts 2023.

Forening i fokus, Forening i fokus - Bliv frivillig, Forening i fokus - Find fællesskab

Læs mere …Ventilen gør ungdommen mindre ensom

  • Læst: 4393

NADA-behandling er for alle

NADA-behandling er for alle

Har du søvnproblemer, føler du dig stresset, lider du af eksamensangst eller har du måske bare brug for mere ro og afslapning? Så er NADA (National Acupunkture Detoxification Association) lige noget for dig. NADA er kort fortalt øreakupunktur, og det er en behandlingsform, som har til formål at afbalancere og styrke kroppens funktioner. Metoden er helt tilbage fra 1970’erne, men bruges stadig flittigt i dag af mennesker i alle aldersgrupper.

Under NADA-behandlingen sættes 5 sterile engangsnåle i hvert øre, og de skal sidde i ørene i 45 minutter. Imens får de behandlede slappet af samt snakket en masse med de andre, der også bliver behandlet. Imens har de mulighed for at få en helt speciel kop NADA te, som gør at man føler sig mere beroliget. Så i modsætning til almindelig akupunktur og NADA-behandling på klinikker, så er NADA i frivilligcenteret ikke bare en behandlingsform men også et socialt fællesskab, hvor man har mulighed for at danne nye relationer. Hvis man ikke er til at sidde og snakke imens, så er der også mulighed for at sidde for sig selv og slappe af.

For at NADA-behandlingen skal virke på dig, er det vigtigt at vide, at det næppe hjælper efter en enkelt behandling. De fleste, som får behandlingerne, får det en til to gange om ugen. Derudover så findes der to forskellige former for behandling. Du kan enten få sat fem sterile engangsnåle i hvert øre eller du kan få sat to magneter på ørene, en på forsiden af øret og en på bagsiden, som holder indtil, at du tager dem ud eller de selv falder ud.

Margit Sveigaard er pensionist, og har benyttet sig af NADA-behandlingen i snart to år. “Jeg går her to gange om ugen, og jeg bruger NADA, fordi jeg har svært ved at falde i søvn, og det har virkelig hjulpet på det. Udover det mener jeg, at det har hjulpet på mine nyretal”.

De behandlede er ikke de eneste der får udviklet nye venskaber, for hvis man spørger NADA-behandleren Poul Mejlvang, så betyder det socialt også en hel del for ham. “Det er nærmest sådan min livline at tage herind de her to gange om ugen”. Poul er pensionist og har været frivillig som NADA-behandler i 5 år, og han elsker det. Det giver ham en masse at være frivillig kontra at være på en klinik. “Jeg kan godt lide at være frivillig. Jeg er pensionist, så det at komme ud ad døren er dejligt”.

For at kunne blive NADA-behandler kræver det at man skal være på et flere dages kursus, hvor man får øvet sig en masse. Poul har også selv gjort brug af NADA-behandlingen, dog er det sværere at sætte nålene i sig selv.

Udover det bygger NADA på traditionelt kinesisk medicin, og forskellen på NADA og almindelig akupunktur er, at NADA-behandlingen virker mere psykisk, hvorimod akupunktur er mere lindrende fysisk, hvis man har ondt nogle steder på kroppen.

Hvis dette er noget for dig, så kom og besøg Poul Mejlvang hver mandag mellem 11:00 og 12:00 og torsdag mellem 16:30 og 17:30 og få en god oplevelse. Det foregår i De Sociale Foreningers Hus i Næstved på Farimagsvej 16, og det kræver ikke nogen tilmelding.

Hvis du har spørgsmål, så kan du kontakte Poul Mejlvang, tlf: 42 50 86 46, mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..

Margit Sveigaard modtager Nadabehandling af Poul Mejlvang

Margit Sveigaard modtager Nadabehandling af Poul Mejlvang.

Andre nyheder


Se flere nyheder

Artiklen er skrevet af Amalie, Frederikke og Holger fra 1.g på Herlufsholm Skole i forbindelse med skolens frivilliguge. Amalie, Frederikke og Holger besøgte Frivilligcenter Næstved den 13.-15. marts 2023, hvor de bl.a. hjalp til med at udbrede kendskab til områdets forskellige frivillige sociale foreninger.

Forening i fokus, Forening i fokus - Find fællesskab

Læs mere …NADA-behandling er for alle

  • Læst: 4162

Velkommen til Den Filippinske Klub, der holder møder i Frivilligcentret

Velkommen til Den Filippinske Klub, der holder møder i Frivilligcentret

Siden Maria og Nellie fra Filippinerne mødtes første gang på et danskkursus for 27 år siden, har de været venner. Som alle udlændinge i et andet land følte Maria og Nellie et behov for at samles med landsmænd, der havde samme kulturbaggrund, og hvor de kunne støtte hinanden ved fælles udfordringer med sprog og integration. Da de fx blev mødt med ”I skal tage tilbage, hvor I kommer fra!”-tilråb på gaden, var det rart at kunne fortælle hinanden, at alt nok skulle gå. ”Tonen er heldigvis blevet mildere, efter at der er kommet lovgivning om racisme”, siger Maria.

Maria kendte ingen filippinere i Danmark, da hun kom hertil, men gennem klubben har hun mødt flere fra hendes tid i Filippinerne.

Marias historie
Maria mødte sin mand, Ole i Bahrain – en østat i Mellemøsten – hvor de begge arbejdede. Ole var udsendt af sit firma, og Maria sang i et band. Sød musik opstod, men Oles kontrakt løb ud, og de tog hjem hver til sit land. Efter halvandet års fjernkorrespondance rejste Ole til Filippinerne, hvor de giftede sig. De bosatte sig efterfølgende i Danmark og fik med tiden to børn, hvoraf deres datter, Nicole nu er kasserer i Den Filippinske Klub.

”Åh nej, hvad er det for et land, jeg er kommet til? Her er masser af sne, og træerne er døde”, var Marias første tanke, da hun landede i Kastrup. Det var i november måned.

Det var svært at lære dansk, men nu taler begge kvinder sproget flydende. "Han, hun, nutid og datid bruges fx ikke på filippinsk”, fortæller Marias mand Ole. I begyndelsen talte Maria engelsk med sin mand, men efterhånden som der kom børn til, blev sproget mere og mere dansk i familien.

Maria og Nellie føler sig nu som danskere. Deres børn og børnebørn er vokset op her, og Danmark er deres hjem.

Filippinere i Danmark
Mange filippinere er kommet til Danmark som au pair-piger, en del filippinske kvinder bliver dansk gift. Ikke overraskende viser erfaringer, at det er lettere at tilpasse sig det danske samfund, når man kommer hertil som ung. Nellie har set eksempler på kvinder, der bliver dansk gift i en moden alder og flytter hertil. Men selv om de har børn i Danmark, bliver de ofte skilt og vender tilbage til Filippinerne.

Stor jubilæumsfest til november
Der har eksisteret forskellige filippinske klubber i Næstved siden 2001. Den nuværende ”Den Filippinske Klub” er stiftet som forening med vedtægter og CVR-nummer i 2013.

De første år blev møderne holdt privat, men efterhånden som der kom flere medlemmer til, flyttede møderne til Grønnegades Kaserne, og den 28. januar 2023 blev Frivilligcenter Næstved – De Sociale Foreningers Hus nyt mødested, da klubben her kan mødes for et medlemskab på i alt kun 300 kr. for et helt år.

Klubbens 10-års jubilæum fejres lørdag den 18. november 2023 med en stor fest på Grønnegades Kaserne Kulturcenter.

Nye medlemmer
Når en nytilflyttet filippiner får udleveret CPR-nummer ved opholdstilladelse, har kommunen været flinke til at informere om klubben. Skulle du ikke have hørt om Den Filippinske Klub, og har du lyst til at vide mere, er du meget velkommen til at skrive til: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
Medlemskab koster 110 kr. om året (55 kr. for unge singler).

Nye medlemmer er velkomne!

Besøg Den Filippinske Klubs Facebookgruppe

Bestyrelse
Nuværende Bestyrelse består af formand Maria Teresita Hardt, næstformand Nellie Valderama Nielsen, sekretær Mel-Vhi Felizario Nielsen, kasserer Nicole Hardt samt Jin Sørensen. Jay Valderama Nielsen og Luz Hansen er suppleanter.

Maria og Nelli fra Den Filippinske Klub

Maria og Nelli fra Den Filippinske Klub

Andre nyheder


Se flere nyheder

 
Frivilligcenter Næstved har i samarbejde med foreningerne fokus på at udbrede kendskab til områdets forskellige frivillige sociale foreninger. 
Artiklen om Den Filippinske Klub er skrevet i 2023 af Anne Damsbo, Frivilligcenter Næstved.

Forening i fokus, Forening i fokus - Find fællesskab

Læs mere …Velkommen til Den Filippinske Klub, der holder møder i Frivilligcentret

  • Læst: 5773